Cuma Namazı Nasıl Kılınır?


Cuma Namazı ile İlgili Düşünceler ve Bir Hatıram
Cuma Namazı Nasıl Kılınır?
Ardev/Vakfımız Süleymaniye’de… Bu sebeple Cuma namazlarını genelde 12 yıl Cuma hatipliğini yaptığım Süleymaniye Camii’nde kılıyorum. Caminin için yaklaşık beş dönüm. Ön saflarda namaz kılanların bir kısmı farzın kılınışı akabinde cemaati yararak dışarı çıkıyorlar.

Bu hafta da aynı görüntü ile karşılaşınca kızasım geldi. Ama çabuk toparlandım ve düşündüm. Hatalı olanlar farzın kılınışından hemen sonra camiden çıkanlar mı, yoksa kalıp da onların çıkışını engelleyenler mi?

Doğru olduğuna inandığım ilmî kanaatime göre hatalı olanlar çıkışı engelleyenlerdir. Çünkü farzın kılınışı ile birlikte Cuma namazı bitmiştir. “ Cuma günü kılmak üzere çağrıldığınız namaz bitince dağılabilirsiniz…” (Cuma 62/10) anlamındaki âyetin zahiri de bunu göstermektedir.

Peygamberimiz vakti olup da arzu edenler için -İmamla kılınan farzdan sonra - dört rekât namaz kılınabileceğini öğütlemişlerse de kendileri camide farz sonrasında namaz kılmamışlardır. (Müslim Cuma 67-8; Buhari Cuma 39) Bir diğer anlatımla açıklamak istersek Kur’ân ve Sünnet’te Cumanın son sünneti, zuhr-i âhır ve vaktin sünneti şeklinde isimlendirilen namazların hiç birisi yoktur. Zuhr-i âhir denilen namazın bidat olduğunu da söyleyebiliriz.

Memur, işçi, esnaf yanı sıra, iş takibi yapan ve alışverişe çıkmış olanların da vakti olamayacağı için camiden çıkmak isteyecekleri açıktır. Bunların bir kısmı camiden çıkmıyor da görevimiz olmayan sözü edilen namazlara devam ediyorlarsa Cuma namazını tam olarak kılamamış olmak endişesini taşıdıkları içindir. Oysaki işaret edildiği üzere Farz namazdan sonra dağılanlar -bilmeyerek de olsa- kalanlardan daha isabetli davranmaktadırlar.

Farzdan/ hutbeden önce Sünnet olarak namaz kılınacağına dair kesin rivayetler yoksa da bazı sahabiler ve onların çizgisindeki İslâm bilginleri iki veya dört rekat namaz kılınmasını öğütlemişlerdir.

 Açıklamalarımıza göre özetlersek Cuma günü, Cuma ezanından sonra iki veya dört rekat namaz kılınır.(İmam minbere çıkmış ve iç ezan başlamışsa bu namaz kılınmayabilir.) Ardından hutbe dinlenip imamla cemaat halinde kılınacak iki rekat farzla birlikte Cuma görevi bitmiş olur. Vakti olup da isteyen dört rekat namaz daha kılabilir. Ancak kılmak yükümlülüğümüz yoktur.

Tam burada bir hatıramı anlatmanın yeri geldi. Bir grupla birlikte Fas’a gittik. Bazıları eşleri ile gelmişti. Şehirlerarasında otobüsle yolculuk yapıyorduk. Tam Cuma vaktinde bir şehre girdik. Önceden kadınları da Cuma namazı kılmaya teşvik etmiştim. Hutbe okunurken şehrin merkezi camiine girdik. Kadınlarımız da kadınlar bölümüne girdiler. Hutbeden sonra farza kalktık. Farzı bitirince çevreme baktığımda camide yüzlerce kişiden oluşan cemaatten bir tek fert kalmadığını gördüm. Kadınlara kılıp kılamadıklarını sorunca onların da yüzlerce kadınla birlikte kıldıklarını öğrendim.

Farzın hemen ardından dağılan cemaat ve kadınların Cuma namazına katılımları... Doğru olan bu değil miydi? Elbette buydu.

NOT: Mehmet Zihni merhum, Nimet-i İslâmı’nda verdiği bilgilerin akabinde Zuhr-i âhir’in kılınmasına gerek kalmadığın söyler.

Ali Rıza DEMİRCAN
http://www.alirizademircan.net/cuma-namazi-nasil-kilinir-5-500h.html



Sexual Life According To IslamİSLAMA ƏSASƏN SEKSUAL HƏYATСЕКСУАЛЬНАЯ ЖИЗНЬ СОГЛАСНО КАНОНАМ ИСЛАМАئىسلامدا جىنسىي تۇرمۇشبيان حكم استرقاق الأسيرات و الاستغلال الجنسي لهن في ضوء القرآن والسنة
Ana Sayfa | Biyografi | Eserleri | Cuma Hutbeleri | İnceleme Makale | Güncel Konular | Haberler | İletişim